Minecraft-palvelin
Minecraft-palvelin
Jos etsit helppoa tapaa perustaa Minecraft-palvelimen, tämä ei ole oikea ratkaisu. Jos tavoitteenasi on saada palvelin päälle muutamalla klikkauksella - suosittelemme Bittivirran tarjoamia pelipalvelimia. Bittivirran pelipalvelin lähtee toimintaan parilla klikkauksella, etkä tarvitse tätä monivaiheista ohjetta lainkaan. Kaikki tämä tapahtuu siis Bittivirran pelipalvelimissa automaattisesti. Lue lisää täällä: https://bittivirta.cloud/pelipalvelimet.php
Valmiit pelipalvelimet alk. 5€/kk
https://bittivirta.cloud/pelipalvelimet.php
Virtuaalipalvelimet alk. 3.19€/kk
https://bittivirta.cloud/virtuaalipalvelimet.php
Dedikoidut palvelimet alk. 50€/kk (+asennuskulut)
https://bittivirta.cloud/store/dedikoidut-palvelimet
Jos kuitenkin haluat säätää palvelimen kanssa enemmän, esim. muokata JVM-argumentteja tai perustaa suuremman palvelinryppään (BungeeCord), tässä on sinulle oikea ohje. Olemme pyrkineet yksinkertaistamaan palvelimen asennusvaiheet mahdollisimman helpoiksi, jotta uusimmatkin Linux-pohjaisten käyttöjärjestelmien käyttäjät pysyvät perässä.
Jos olet juuri hankkinut virtuaalipalvelimen, suosittelemme lukemaan tämän ohjeen: Pikaohjeet virtuaalipalvelimen käyttöön
1. Asennetaan Java
Tarvitsemme Javan Minecraft-palvelimen luomiseen, sillä Minecraft on sillä ohjelmoitu ja vaatii sen toimiakseen.
Jos asennat vanhemman Minecraft-version, tarvitset myös vanhemman Java-version. Tässä suuntaa antava ohjeistus javan versioille:
Java 16 - Minecraft 1.17+
Java 11 - Minecraft 1.12-1.16.5
Java 8 - Java 1.11.2 ja sitä vanhemmat versiot
Java 16:sudo apt install openjdk-16-jre
Java 11:sudo apt install openjdk-11-jre
Java 8:sudo apt install openjdk-8-jre
Javan version voit tarkistaa aina komennolla java -version
.
Halutessasi voit asentaa vaikka kaikki kolme javan versiota, mutta oletuksena kuitenkin käytetään aina uusinta versiota. Jos asennat uudemman Java-version, mutta sinun tarvitseekin käyttää vanhempaa versiota, sinun tulee muuttaa palvelimen käynnistyskomennon java
-komennon tilalle javan absoluuttinen polku, eli esim. /usr/lib/jvm/java-1.8.0-openjdk-amd64.
Listan absoluuttisista poluista saat komennolla update-java-alternatives --list
:
root@bittivirta: update-java-alternatives --list
java-1.11.0-openjdk-amd64 1111 /usr/lib/jvm/java-1.11.0-openjdk-amd64
java-1.16.0-openjdk-amd64 1611 /usr/lib/jvm/java-1.16.0-openjdk-amd64
java-1.8.0-openjdk-amd64 1081 /usr/lib/jvm/java-1.8.0-openjdk-amd64
2. Luodaan kansio ja ladataan palvelin
Tarvitsemme paikan, jossa palvelimen tiedostot ovat. Lisäksi meidän pitää ladata palvelimen .jar-tiedosto, joka luo meille tiedostot ja käynnistää palvelimen.
Luomme kansion ja siirrymme siihen:mkdir /home/minecraft/ && cd /home/minecraft/
Hyväksymme Minecraftin EULA:n luomalla tiedoston eula.txt:
echo "eula=true" >> eula.txt
Huomaathan, että luomalla edellisen tiedoston hyväksyt seuraavat ehdot:
https://account.mojang.com/terms & https://account.mojang.com/documents/minecraft_eula
Seuraavaksi lataamme server.jar-tiedoston. Siirry osoitteeseen https://papermc.io/downloads ja valitse haluamasi versio klikkaamalla latauspainiketta oikealla hiiren painikkeella ja valitsemalla URL-osoitteen kopiointi leikepöydälle. Huomaathan, että tarvitset .jar-tiedoston linkin sen lataamiseen palvelimelle. Saat tämän esim. selaimesi lataushistorian avulla, jonne pääset näppäinyhdistelmällä Ctrl + J
.
Seuraavassa esimerkissä korvaa $LINKKI
kopioimallasi linkillä. Tämä onnistuu helpoiten, kun kirjoitat koodin käsin, liittämällä linkin $LINKKI
-tekstin tilalle (Dollarinmerkkiä ei siis tule kirjoittaa konsoliin).
wget $LINKKI -O server.jar
Seuraavaksi luomme palvelimen käynnistysskriptin:echo "java -Xmx2G -Xms2G -jar server.jar nogui" >> start.sh && chmod +x start.sh
Tässä on nyt siis kohta, jossa korvaat "java"-tekstin javan asennuksen absoluuttisella polulla, mikäli palvelimellesi on asennettu useampi Java-versio.
Mikäli haluat palvelimellesi enemmän kuin 2GB RAM-muistia käyttöön, voit korvata käynnistyskomennosta 2-numeron haluamallasi numerolla. Hyvä nyrkkisääntö kuitenkin on, että jätät palvelimen käyttöjärjestelmälle vähintään 1GB RAM-muistia käyttöön. Jos palvelimellasi on käytössä enemmänkin muistia eikä sille ole muuta käyttöä, kannattaa se valjastaa tätä 1GB vajaa kokonaisuudessaan Minecraftin käyttöön.
3. Asennetaan Screen ja käynnistetään palvelin
Jotta Minecraft-palvelin pysyy päällä jatkuvasti, tarvitaan siihen jokin työkalu. Tähän helpoin on Screen. Screenillä voimme avata konsoli-ikkunoita, jotka pysyvät päällä palvelimella vaikka sulkisit etäyhteyden palvelimelle.
Kerromme tässä ohjeessa kaiken tarpeellisen Minecraft-palvelimen käynnistämisestä Screenissä, mutta olemme kirjoittaneet tarkemmat käyttöohjeet Screenin käyttöön tänne, mikäli sinua kiinnostaa tutustua tarkemmin Screeniin: Screenin käyttö unix-pohjaisilla käyttöjärjestelmillä.
Screenin asennus:
sudo apt install screen
Seuraavaksi luomme uuden Screenin:
screen -s Minecraft /home/minecraft/start.sh
Screen käynnistää aiemmin luomamme .sh-tiedoston ja palvelin käynnistyy. Konsolisi toimii nyt Minecraft-palvelimen konsolina. Minecraftin konsolista pääset palaamaan tavalliseen Bash-konsoliin näppäinyhdistelmällä Ctrl+A+D
.
Minecraftin Screeniin pääset takaisin komennolla screen -r Minecraft
.
Palvelimelle pääset liittymään palvelimen IP-osoitteella.
4. Käynnistetään palvelin palvelimen käynnistyksen yhteydessä
Mikäli jostakin syystä palvelin sammuu, voimme luoda komennon, joka ajetaan palvelimen käynnistyksen yhteydessä.
Tehdään tämä muokkaamalla crontabia. Muokkaimeen pääset komennolla crontab -e
. Ensimmäisellä kerralla sinulta kysytään, mitä tekstieditoria käytät. Nano on helpoin. Paina siis 1
ja Enter
.
Crontab-kysymys:
root@bittivireta: crontab -e
no crontab for root - using an empty one
Select an editor. To change later, run 'select-editor'.
1. /bin/nano <---- easiest
2. /usr/bin/vim.basic
3. /usr/bin/vim.tiny
4. /bin/ed
Choose 1-4 [1]:
Lisää tekstitiedoston pohjalle teksti:@reboot screen -s Minecraft /home/minecraft/start.sh
Lisättyäsi teksti paina Ctrl + X
, tämän jälkeen Y
ja Enter
.
Ja Minecraft-palvelimesi käynnistyy uudelleen automaattisesti, kun palvelimesi uudelleenkäynnistyy. Näppärää, eikö!